اصطلاحاتی که در تجارت الکترونیک استفاده می شود، شباهت زیادی به یکدیگر دارد. متخصصانی که در این زمینه فعالیت می کنند به این تفاوت و تمایزها کاملا واقف هستند. با این وجود افرادی که به تازگی فعالیت خود را در فضای اینترنتی آغاز کرده اند، ممکن است نسبت به این تفاوت ها اطلاع چندانی نداشته باشند. از جمله این اصطلاحات «آنلاین مارکتینگ» و «دیجیتال مارکتینگ» است که گاهی به جای یکدیگر استفاده می شوند. در حالی که میان این دو اصطلاح تفاوت زیادی وجود دارد. در زیر به این تفاوت ها می پردازیم.
دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ به مجموعه از فرآیند های فروش محصولات گفته می شود که چندین روش را در بر می گیرد. در دیجیتال مارکتینگ، اینترنت و فضای مجازی تنها یک روش برای فروش محصولات محسوب می شود. به عبارت دیگر، روش های بازاریابی، فروش محصولات و ارائه خدمات از طریق سه کانال اینترنت، تلویزیون و تلفن همراه صورت می گیرد. در زیر هر یک از این روش ها را بررسی می کنیم.
1- دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات اینترنتی
بزرگترین شبکه تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ، اینترنت است. در این روش محصولات و خدمات به شکل گسترده ای تبلیغ و معرفی می شوند. مشتریان و مصرف کنندگان نیز در سطح وسیع می توانند به راحتی به اطلاعات و داده هایی که با استفاده از روش دیجیتال مارکتینگ در اینترنت منتشر شده است، دسترسی پیدا کنند.
2- دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات تلویزیونی
متداول ترین روش تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ استفاده از تلویزیون می باشد. این رسانه به دلیل داشتن مخاطبان از تمامی اقشار جامعه، می تواند به راحتی به هدف مورد نظر دست پیدا کند. در روش اینترنتی به امکانات خاصی نیاز است. در حالی که در این روش، مصرف کننده ها حتی در دورترین نقاط روستایی و با هر سطح سوادی به راحتی تبلیغات را دریافت کنند.
3- دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات تلفنی
استفاده از پیامک ها و ارسال آنها در حجم انبوه یکی از جدیدترین روش های تبلیغات محسوب می شود. در این روش باید نام تجاری محصولات به صورت تک تک به مشتریان ارسال شود. از جمله مزایای این روش، تاثیرگذاری یکباره بر مشتریان است. اما این روش نباید به صورت مداوم و پیوسته باشد. زیرا موجب دلزدگی مصرف کنندگان از حجم زیاد پیامک ها می شود.
آنلاین مارکتینگ
در حالی که دیجیتال مارکتینگ دربرگیرنده انواع روش های بازاریابی نوین می باشد، آنلاین مارکتینگ تنها روش اینترنتی را در بر می گیرد. به همین دلیل می توان گفت بین این دو روش رابطه عموم و خصوص من وجه برقرار است. آنلاین مارکتینگ یکی از روش های جدید بازاریابی که در زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ قرار دارد. در این روش اینترنت و فضای مجازی به عنوان تنها کانال اصلی برقراری ارتباط با مشتریان می باشد.
در روش آنلاین مارکتینگ طراحی وب سایت، وبلاگ و شبکه های اجتماعی سه گونه متفاوت برای تبلیغ و بازاریابی می باشد. طراحی وبسایت اختصاصی محل اصلی فعالیت آنلاین مارکتینگ است که می تواند به صورت یک سایت ساده و یا فروشگاه اینترنتی طراحی شود. وبلاگ ها محیطی برای ارائه اطلاعات و داده های جدید به مشتریان می باشد و شبکه های اجتماعی نیز محلی برای تبلیغ و بازاریابی به صورت ساده و کم حجم هستند.